על חבל דק: בין סמכות להדדיות בשיחות משוב

עד

תקציר

מנהל ומורה מנהלים שיחה אישית במטרה משותפת לשפר את ההוראה בביה"ס. על פניו מדובר בהזדמנות מיטבית ללמידה מקצועית. בפועל, שיחות משוב נתפסות לעתים קרובות כביטוי של יחסי סמכות, שבהם צד אחד אוחז בידע המקצועי ומעריך בעזרתו את הצד השני. האם בסיטואציה כזו יכולה להתרחש למידה אמתית? נחקור הזדמנויות ללמידה הדדית בדגמים שונים של שיחות משוב באמצעות התבוננות וניתוח סימולציות שיתקיימו בזמן אמת על הבמה.

בשיתוף המרכז הארצי לסימולציות בחינוך, אוניברסיטת בר אילן.

משתתפים

  • מר עדו ברקן חבר צוות מחקר ופיתוח, מכון אבני ראשה
    ברקן היה שותף בצוות ההקמה של ביה"ס החדש חולון – ביה"ס ציבורי על-יסודי ייחודי המבוסס על מודל High-Tech-High מסן-דייגו, ארצות הברית. הוא כיהן כמנטור מוביל וחבר בצוות המנהל של תכנית Global-Business-Studies באוניברסיטת תל-אביב, המיועדת לסטודנטים מצטיינים לתואר שני במנהל עסקים מישראל, ארצות הברית, קנדה וגרמניה.
    בעל תואר שני במנהל ומדיניות חינוך באוניברסיטת תל-אביב ותואר ראשון בתכנית אמירים למצטיינים ובחוג למדעי הקוגניציה באוניברסיטה העברית בירושלים. 
  • ד"ר אברהם ליפשיץ מנהל מינהל החינוך הדתי, משרד החינוך
    משנת 2010 מכהן ליפשיץ כראש מינהל החינוך הממלכתי-דתי במשרד החינוך. בתפקידו כמנהל ביה"ס המקיף בטבריה הקים את האולפנית ואת הישיבה העירונית, שהפכו למוסדות מובילים בעיר וסביבתה. בין שאר תפקידיו שימש גם מזכ"ל בני עקיבא והקים את המדרשה בחיספין שברמת הגולן.
    בעל תואר שלישי מהאוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני בחינוך ובתורה שבעל פה ותואר ראשון במדעי המחשב. 
  • גב' רותם טרכטנברג-מסלטון אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
    דוקטורנטית וחוקרת שיח מורים במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב. בעלת תואר שני בתכנון הלימודים מאוניברסיטת תל אביב, ותואר ראשון בחינוך מיוחד עם התמחות במדעים ממכללת סמינר הקיבוצים. 
    כיהנה כמפתחת חומרי לימוד בתחום המדעים במט"ח – המרכז לטכנולוגיה. כמו כן שימשה במגוון תפקידים בהם מחנכת, מורה למדעים, מדריכת מורים וגננות, מנהלת מרכז להפצת המודל הפדגוגי של ביה"ס ועוזרת מחקר באוניברסיטת תל-אביב. 
  • גב' יעל פולברמכר

    מנהלת את המרכז לפיתוח מקצועי של מורות ומורים: 'מלמדים ולומדים' במכון כרם להכשרת מורים, כי"ח
    מורה בתכנית הכשרת המורים בכרם, מכללת דוד ילין.
    מנחה צוותי הוראה בית ספריים בתהליכי התפתחות מקצועית הממוקדים בניתוח הפרקטיקה.
    עבדה כמורה, מחנכת ורכזת כתות מב"ר בתיכון המסורתי בירושלים.
     

  • גב' רנא פאהום מפקחת כוללת, מנח"י
    ייסדה וניהלה את בביה"ס היסודי אלתורי לבנות בירושלים. לפני כן לימדה אנגלית באוניברסיטה העברית בירושלים וכן קורסים באוניברסיטת גוטנברג, במכון רינגלר בירושלים ועוד. בין שאר תפקידיה שימשה מדריכה לאנגלית בביה"ס היסודיים במזרח ירושלים, מורה לאנגלית ולעברית ורכזת מקצוע. 
    בעלת תואר שני במדעי המדינה מאוניברסיטת תל-אביב, תואר שני בבלשנות אנגלית ותואר ראשון בבלשנות אנגלית ויחסים בין-לאומיים שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים. בוגרת מכון מנדל למנהיגות חינוכית.
  • גב' גילה טטר מנהלת ביה"ס "כל ישראל חברים" לחרשים ולכבדי שמיעה, ירושלים,  מנח"י
    משנת 2002 מנהלת את ביה"ס. לפני כן שימשה מרצה ומדריכה פדגוגית במכללת דוד ילין לסטודנטים בעלי מוגבלויות חמורות. נשאה במגוון גדול של תפקידים בתוך ביה"ס – סגנית, רכזת פדגוגית, מנחת מורים, מורה ומחנכת.
    בעלת תואר שני בחינוך מיוחד ותואר ראשון בחינוך ואנתרופולוגיה, את שניהם סיימה בהצטיינות באוניברסיטה העברית בירושלים.
  • מר אמנון רבינוביץ

    מנהל חטיבת הביניים ע"ש זיו ומרקס, ירושלים, מנח"י
    מנהל את חטיבת הביניים מזה שלוש שנים, מורה לאזרחות ולהיסטוריה. ממייסדי תנועת המורים החדשה, מחנכים – מורים דרך, וממנהיגי המחאה החברתית. נבחר על-ידי עיתון דה-מרקר לרשימת מאה האנשים המשפיעים בישראל – על פעילותו הציבורית בתחום החינוך, וקיבל ציון לשבח על חינוך לסובלנות ולדמוקרטיה מטעם ועדת פרס רוטשילד לחינוך ע"ש מקס רואו. ניהל מרכז למידה לנוער מנותק בירושלים והיה מעורב בפרויקטים חינוכיים רבים. בעל תואר שני בתכנית המצטיינים למדיניות ציבורית ותואר ראשון במדע המדינה ופילוסופיה, שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

     

     

  • גב' מיכל רם מורה בחטיבת הביניים גוונים, ראש העין, מחוז המרכז
    מלמדת זה אחת-עשרה שנים מתמטיקה ותרבות ישראל בחטיבת הביניים, שימשה רכזת מקצוע והיום היא רכזת שכבה. במסגרת תפקידי ההוראה שלה פתחה את דלת הכיתה, ובאמצעות צילום היא מציפה דילמות בהוראה – לדיון וללמידת צוות בחדר המורים. 
    בעלת תואר שני במִנהל עסקים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ותואר ראשון בכימיה מאוניברסיטת תל-אביב. בוגרת קורס מנהלי ביה"ס של האוניברסיטה הפתוחה.