רכבת הרים – מורים חדשים לומדים בבית הספר

עד

תקציר

מדי שנה בשנה משתלבים כ-8,000 מורים חדשים במערכת החינוך הישראלית. רבים מהם חשים בודדים, חווים תסכול ומתקשים להתמודד בהצלחה עם משימות מקצועיות הנדרשות מהם בכיתה ובביה"ס. התוצאה: כ-14% מהמורים החדשים נושרים בסוף שנת ההוראה הראשונה, וכ-28%  בתום חמש שנים. כיצד אפשר לתמוך בלמידה מקצועית אפקטיבית של מורים מתחילים בתוך ביה"ס?
רב-שיח של אנשי חינוך ממשרד החינוך, מן האקדמיה ומן השדה יתמודד עם שאלה זו.

משתתפים

  • גב' גילי טלמור-דוד חברת צוות מחקר ופיתוח, מכון אבני ראשה
    בתפקידה הקודם הייתה ראש תחום אוריינות במכון ברנקו וייס, שם הובילה תהליכי פיתוח והפעלה של תכניות מגוונות לטיפוח הכתיבה בביה"ס יסודיים ועל-יסודיים. בעלת ניסיון רב בהנחייה ובהדרכה אישית של אנשי חינוך בתפקידים שונים. שימשה מורה, מחנכת ורכזת מקצוע בחטיבות ביניים ובתיכונים בירושלים.
    בעלת תואר שני בסוציולוגיה של החינוך מהאוניברסיטה העברית ולומדת לתואר שלישי באוניברסיטת חיפה.
  • פרופ' מאנו קאפור פרופ' לפסיכולוגיה, האוניברסיטה לחינוך של הונג קונג (HKIED)
    קאפור הוא פרופ' לפסיכולוגיה, האוניברסיטה לחינוך של הונג קונג (HKIED). הוא ערך מחקרים נרחבים בכיתות הלימוד בסנגפור ועבד עם מורים ותלמידים לשיפור ההוראה והלמידה בתחום המתמטיקה, בין השאר, באמצעות "כשלונות פוריים" והפיכת השגיאה והטעות למקדמות למידה. בעבר כיהן כראש המחלקה לתכניות לימודים, הוראה ולמידה במכון הארצי לחינוך (NIE) בסנגפור, וכן כמנהל מעבדת הלמידה (LSL) שם. 
  • ד"ר שרה זילברשטרום מנהלת אגף התמחות וכניסה להוראה
    מובילה את הפורום של ראשי יחידות שלב הכניסה להוראה במוסדות האקדמיים. כתבה עבודת דוקטורט באוניברסיטת בר-אילן בתחום האתיקה המקצועית של אנשי חינוך והוראה. הייתה מנהלת מכללה להכשרת מורים, מדריכה פדגוגית ומורה.
  • גב' שלומית עמיחי יו"ר חותם, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך
    משנת 2009 מכהנת כיו"ר 'חותם', תכנית שיזמה והייתה שותפה להקמתה. מטרת התכנית להביא לצמצום הפערים החברתיים בישראל באמצעות יצירת קהילה של אנשי חינוך ומעשה. התכנית, הפועלת בשיתוף משרד החינוך, ג'וינט ישראל וקרן נעמי, מגייסת אקדמאים בעלי חזון כמורים ומנהיגים חברתיים בפריפריה החברתית והגאוגרפית. קודם שימשה במגוון תפקידים במשרד החינוך בהם מנהלת אגף הבחינות, סגנית מנהל המינהל הפדגוגי, ראש המינהל להדרכה והשתלמות של עובדי הוראה באגף לחינוך מבוגרים ועוד. בשנים 1999–2001 כיהנה כמנכ"לית משרד החינוך. אחר כך ניהלה את עמותת אלכ"א שבג'וינט וניהלה את אגף ההתנדבות והפילנתרופיה בארגון. בשנת 2007 שָבה לכהן כמנכ"לית משרד החינוך, תפקיד שמילאה עד אפריל 2009. בצד תפקידה בחותם, עמיחי חברה בוועדי מנהלים שונים במגזר השלישי.        
    בעלת תואר שני במינהל חינוך מאוניברסיטת תל-אביב ותואר ראשון בהיסטוריה ומדע המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים.
  • גב' דימה אגבריה עפיפי מנהלת ביה"ס היסודי מאי זיאדה אלשיכון, נצרת, מחוז הצפון
    משנת 2008 מנהלת את ביה"ס ומובילה תהליכי שינוי, בהם – ביה"ס מוביל פדגוגיה איכותית ומדגים למידה משמעותית. עפיפי מדריכה למנהלים בראשית דרכם, וחברה במועצת מוזאוני ישראל. לפני כן שימשה מורה לאנגלית ומחנכת. 
    בוגרת תואר שני בהצטיינות במינהל ובמנהיגות חינוכית באוניברסיטת תל-אביב, ובעלת תואר ראשון בהוראת האנגלית. בעלת תעודת ייעוץ ארגוני במערכות חינוך מאוניברסיטת תל-אביב.